Succesverhaal

Groei en ontwikkeling bij de bakkers

Medewerkers ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst in de bakkerijsector. Dat is het doel van stichting Bakkracht. Maar hoe pak je dat gestructureerd aan en bied je medewerkers in alle lagen van het bedrijf concrete handvatten voor hun groei?

Stichting Bakkracht en diverse bakkerijen

Uitdaging

Leren en ontwikkelen met visie

“Leren doen wij eigenlijk iedere dag.” Dat concludeert Derkjan Marsman, HR-adviseur bij Bakkerij Smithuis uit Oldenzaal en Bakkerij Faber uit Hoogeveen na deelname aan de pilot. “Een groot deel van de ontwikkeling van onze bakkerijmedewerkers vindt plaats door ‘learning by doing’. Toch is het heel waardevol om onder begeleiding van professionele adviseurs te bekijken waaraan intern behoefte bestaat op het gebied van leren en ontwikkelen.” Bakkerij Smithuis en Bakkerij Faber doen eigenlijk al veel aan de ontwikkeling van hun medewerkers. “Toch waren we nieuwsgierig naar de concrete handvatten die we zouden kunnen krijgen om leren en ontwikkelen in alle lagen van ons bedrijf goed op de kaart te zetten. Bovendien vinden we het belangrijk om al onze medewerkers bij de toekomstvisie van het bedrijf te betrekken,” vertelt Derkjan.

Oplossing

Inzicht en handvatten

Met de pilot Bedrijfsontwikkelplan van Stichting Bakkracht zijn Bakkerij Smithuis en Bakkerij Faber, in samenwerking met Wecreate, aan de slag gegaan met het ontwikkelen van hun medewerkers en hen voor te bereiden op de toekomst. Een Bedrijfsontwikkelplan geeft aan waar een je in de komende jaren naartoe wil en welke kennis, vaardigheden en functies hiervoor nodig zijn. Bovendien wordt helder hoe medewerkers zich kunnen ontwikkelen, aansluitend bij de ontwikkeldoelen van het bedrijf en de eigen behoeftes. “Het Bedrijfsontwikkelplan zorgt ervoor dat zowel het bedrijf als de medewerker goed op de toekomst zijn voorbereid”, zegt Elmer Schra, projectleider en consultant bij Wecreate.

Het traject bestond uit drie incompanysessies voor medewerkers, leidinggevenden, managers en directieleden, dus door alle lagen en afdelingen van de bakkerij heen. Per bakkerij werd er gekeken werd gekeken naar de specifieke behoeftes en uitdagingen, variërend van energie-efficiëntie tot leiderschap en digitale vaardigheden. “Ons doel is om zowel het bedrijf als de medewerkers te laten groeien”, zegt Schra. “We koppelen leren aan de ontwikkeling die een bedrijf doormaakt, maken per functie een overzicht van de beoogde leerdoelen.”

Tijdens de drie sessies werd in kaart gebracht welke kennis, vaardigheden en functies nodig zijn om de bedrijfsdoelen te bereiken. Na het inventariseren van de ontwikkelingsdoelen van zowel de medewerkers als van het bedrijf werden er handvatten gegeven. Bijvoorbeeld over hoe het bedrijf aan de slag kan gaan met leren en ontwikkelen.

Resultaat

Stap voor stap naar de toekomst

Een van de belangrijkste uitkomsten van de pilot was de wens om medewerkers multi-inzetbaar te maken, zodat ze verschillende rollen kunnen vervullen. Marsman: “Dat maakt ons als bedrijf namelijk flexibeler. We kunnen daarmee beter inspelen op verzuim en het maakt het werk voor de medewerkers zelf aantrekkelijker, omdat ze kunnen rouleren.” Ook werd er aandacht besteed aan het verbeteren van digitale vaardigheden in alle lagen van het bedrijf en het verder professionaliseren van teamleiders.

De geleerde lessen worden nu stap voor stap doorgevoerd, waarbij Marsman benadrukt dat niet alles in één keer hoeft: “Wat we meenemen uit de pilot is dat we nóg inzichtelijker moeten maken wat wij aanbieden en welke loopbaanpaden we hebben. En dat kan stap voor stap. Ook hebben we gemerkt hoe waardevol het is om onze werknemers mee te nemen in onze toekomstplannen. Zo kunnen we de ontwikkelbehoeftes van ons bedrijf én onze medewerkers beter bij elkaar brengen.”

Marsman prijst de manier waarop Wecreate de sessies heeft begeleid. “Wij hebben binnen onze bedrijven altijd een open sfeer en mensen mogen zeggen wat zij willen. Maar het werkte heel prettig om onder begeleiding van Elmer met elkaar in gesprek te gaan en ook de medewerkers die wat meer moeite hebben om hun mening te formuleren toch te stimuleren hun zegje te doen. Zo krijg je waardevolle informatie boven tafel en de dynamiek was heel plezierig.”

Neem contact op

Relevante succesverhalen

Bekijk ook deze succesverhalen

Medewerker van de toekomst

In partnerschap werken aan verandering met Annenborch

Lees verder

Krappe arbeidsmarkt, Lerende organisatie

Samen sterker: training leiderschap bij STMG

Lees verder

Lerende organisatie

Europastry vergroot het succes met trainingen

Lees verder