Bij elkaar brengen van generaties bij Donker Groen
Donker Groen, een van de grootste hoveniersbedrijven van Nederland, zag een uitdaging ontstaan door de generatieverschillen tussen hun medewerkers. Met de hulp van Wecreate vonden zij een oplossing om hun teams beter te laten samenwerken, wat zorgde voor een positieve en blijvende impact op de werkvloer.
Bij Donker Groen werken mensen van verschillende generaties nauw samen aan groenprojecten. De oudere leidinggevenden en jongere hoveniers begrepen elkaar niet altijd even goed, wat effectief samenwerken lastig maakte. “Het verschil in communicatie en werkstijlen tussen de generaties zorgde voor spanningen,” zegt Daniek, lid van het Donker Academy team. Ervaren voormannen en projectleiders uit Generatie X (vaak rond de 50 jaar) denken en communiceren anders dan de jonge, net startende hoveniers van Generatie Z. Om hier aan te werken en een harmonieuze samenwerking te bevorderen, schakelde Donker Groen de hulp van Wecreate in.
Oplossing
Een-op-een coaching zorgt voor vertrouwen
“In samenwerking met Wecreate organiseerden we de training Krachtige Leermeester,” legt Daniek uit. Met als doel om de leermeesters in opleiding te begeleiden. Het programma bestond uit een mix van trainingen en een-op-een coaching. Doordat het eerste ontwikkelgesprek voor de eerste training plaatsvond, waren de hoveniers al bekend met de trainer. Dat maakten dat de cursisten zich op hun gemak voelden en beter wisten wat ze konden verwachten bij de training.
Ook konden de hoveniers zelf kiezen of ze hun een-op-een gesprek via Teams of via Whatsapp videobellen wilden doen. “Vaak is Teams de standaard. Maar voor hen was het prettig om met Whatsapp te kunnen werken.” Tijdens de drie trainingen werd ingezoomd op de verschillende communicatiestijlen en kernwaarden van collega’s uit andere generaties en hoe je hier mee om gaat. Ook kwam het onderdeel Eigen regie aanbod, hoe je dat toepast en hoe je dat bij anderen stimuleert.
“Ze [de cursisten] zijn zich nu veel bewuster van hun eigen communicatie en weten beter om te gaan met generatieverschillen.”
Daniek Fijlstra
Backoffice Medewerker Academy bij Donker Groep
Resultaat
Stappen als hovenier én als leermeester
Na afloop van de training en coaching maakten de deelnemers zichtbare stappen, zowel in hun vak als in hun rol als voorman. “Ze zijn zich nu veel bewuster van hun eigen communicatie en weten beter om te gaan met generatieverschillen,” zegt Daniek. Vooral de nieuwe inzichten over hoe zij jongere collega’s konden bereiken, werden goed ontvangen. Bijvoorbeeld door eerst naar jezelf te kijken in plaats van naar de ander.
De persoonlijke coaching werd hoog gewaardeerd. “Die individuele aandacht maakte echt het verschil,” vertelt Daniek. Uit de evaluatie bleek dat de hele training uitstekend werd beoordeeld. Ook over de samenwerking met Wecreate is Daniek positief: “De communicatie verloopt prettig en alles wordt snel geregeld.” Door dit succes zijn Donker Groen en Wecreate inmiddels gestart met een verdiepend vervolgtraject. Samen versterken ze de kracht van mensen om, ook in de hovenierssector, het werk van morgen te verbeteren.
Neem contact op
Jij ook aan de slag?
Met onze expertise in organisatieverandering stellen we leren en ontwikkelen ook in jouw organisatie centraal. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) investeerde in cultuurverandering om teamgevoel en duidelijkheid op de werkvloer te vergroten. Dankzij de training ‘Sterke Medewerker’ is er meer verbondenheid en productiviteit.
Bij CCEP werken medewerkers in ploegen aan eigen stations aan een gezamenlijke productielijn. “Onze mensen hebben een gezamenlijk doel, maar werken vaak solo,” vertelt Lisanne Baan, People & Culture Business Partner bij CCEP. Dat verloopt niet altijd vlekkeloos. Want, wat is bijvoorbeeld het effect op het gezamenlijke resultaat en de teamspirit als iemand langer pauze neemt? Of als iemand zich ziek meldt? Na een intern onderzoek bleek er meer behoefte aan duidelijkheid en teamgevoel op de werkvloer. Lisanne besefte dat een verandering noodzakelijk was, maar wist dat deze niet vanzelf gaat. Na een tip van een relatie nam CCEP contact op met Wecreate om hier samen mee aan de slag te gaan.
Oplossing
Training op maat voor cultuur en communicatie
CCEP koos voor de basistraining Sterke Medewerker, een programma met training en een-op-een coaching die zelfinzicht vergroot en veerkracht ontwikkelt. Dit werd aangevuld met maatwerk, zodat de training beter aansloot bij de bedrijfsdoelen en -cultuur. Een testdag met het managementteam bevestigde de match tussen de trainingen en de cultuur op de werkvloer. Daarna volgde al snel een pilot met één productielijn. “Toen we zagen dat onze efficiëntie omhoogging en we een hoger rendement op de productielijn haalden, rolden we de training natuurlijk verder uit naar de andere lijnen.” De training zorgde ervoor dat medewerkers hun eigen werk als deel van het grotere geheel van de productielijn gingen zien. Dit gaf hen niet alleen meer verantwoordelijkheid, maar ook meer waardering voor elkaar.
“Medewerkers ontvangen het als een cadeautje. Het is een compliment als ze me berichten sturen om te vragen wanneer zij naar de Sterke Medewerker training mogen.”
Lisanne Baan
People & Culture Business Partner bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland
Resultaat
Betrokkenheid en productiviteit op de werkvloer
De impact van de trainingen was duidelijk merkbaar in het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek: een hogere betrokkenheid, een sterker teamgevoel, en meer bewustzijn van elkaars rollen in het werkproces. “Mensen hebben meer voor elkaar over en spreken hun verwachtingen beter uit. Dat zorgt voor helderheid. En die gezamenlijkheid draagt bij aan betere productiviteit van een team.” deelt Lisanne enthousiast. De positieve ontvangst van de trainingen blijft niet onopgemerkt. Inmiddels hebben zo’n 300 medewerkers het programma doorlopen. De verdiepingstrainingen Sterke Medewerker worden nu ook gepland, voor nog meer teamgevoel, betrokkenheid én productiviteit. Ook bij de andere vestiging staan medewerkers te popelen om aan de slag te gaan met de training.
Neem contact op
Jij ook aan de slag?
Met onze expertise in organisatieverandering stellen we leren en ontwikkelen ook in jouw organisatie centraal. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
Europastry groeide hard. Hoe zorg je ervoor dat mensen, ook in een hard groeiende organisatie, hun rol in het proces begrijpen en bijdragen aan het succes?
Europastry is een internationale bakkerij met meerdere vestigingen. In Oldenzaal, een vestiging met 280 medewerkers met 22 nationaliteiten, is Jurgen Kamphuis opleidingscoördinator. “Je faciliteert dat mensen stappen zetten en het werk met plezier uitvoeren. Dat gaat over kennis en kunde van de machines, maar ook over intermenselijke communicatie.”
Karen Kuipers, zag een paar jaar geleden al aankomen dat het bedrijf hard groeit. Daardoor werd het nog belangrijker om meer eigenaarschap op de lijn te nemen. Daar moesten ze iets mee! “Het werken bij Europastry is een heel proces,” legt Jurgen uit. “Als iemand aan de lijn iets verkeerd doet, dan hebben ze daar honderd meter verderop in de lijn last van.”
Je hoeft ons niet op ons woord te geloven
“Iedereen is anders, zeker in een internationaal bedrijf als Europastry. Dan is juist zo mooi dat dit soort trainingen helpen bij persoonlijke groei. Iedereen maakt stappen en dat draagt bij aan ons gezamenlijke succes.”
Jurjen Kamphuis
Opleidingscoördinator Europastry
Oplossing
Trainingen voor meer eigenaarschap aan de lijn
Via de FIT2030-subsidie van Stichting Opleidingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) kwam Europastry in contact met Wecreate. “Je wilt dat mensen samen meer verantwoordelijkheid nemen. Dat ze als team zorgen voor een mooi product waar van genoten kan worden.” Om dat te bereiken werd een mooi programma met trainingen samengesteld: de sterke medewerker, de krachtige leermeester en de sterke teamleider. In de persoonlijke coachingsgesprekken werd verdieping aangebracht, met de focus op de uitdagingen en persoonlijke ontwikkeling van iedere deelnemer.
Resultaat
Praktische tips zorgen voor directe verandering
Dankzij het programma zijn mensen zelfverzekerder en spreken zich meer uit over wat er nodig is om succesvol te zijn. Teamleiders zorgen dat mensen zich prettig voelen aan de lijn, kunnen beter met conflicten omgaan en vragen beter door hoe zij hun mensen kunnen ondersteunen. “Iedereen is anders, zeker in een internationaal bedrijf als Europastry,” zegt Jurgen. “Dan is juist zo mooi dat dit soort trainingen helpen bij persoonlijke groei. Iedereen maakt stappen en dat draagt bij aan ons gezamenlijke succes.”
Neem contact op
Jij ook aan de slag?
Met onze trajecten, afgestemd op verschillende sectoren, hebben wij een passend programma om jouw medewerkers in hun kracht te zetten. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
Door uitzendkrachten de juiste training en ondersteuning te bieden, kunnen ze snel en effectief aan de slag bij de (verschillende) opdrachtgevers. Hoe zorg je dat ook zij duurzaam inzetbaar worden?
De uitzendkracht is de ultieme duizendpoot op de werkvloer en moet snel kunnen schakelen tussen werkzaamheden en opdrachtgevers. Een pittige taak, dat veel aanpassingsvermogen vergt. Door uitzendkrachten de juiste training en ondersteuning te bieden, kunnen ze snel en effectief aan de slag bij de (verschillende) opdrachtgevers.
Doorzaam is hét fonds van en voor de uitzendbranche. Het fonds biedt verschillende diensten aan die helpen met de ontwikkeling van duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten. Met als doel: zoveel mogelijk mensen in de uitzendbranche bereiken om aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid (ook wel DI).
Oplossing
Leerlijnen DI-ambassadeur en DI-specialist
Om duurzame inzetbaarheid toegankelijk te maken voor uitzendorganisaties biedt Doorzaam in samenwerking met Wecreate verschillende leerlijnen aan. Femke, manager Duurzame Inzetbaarheid bij Doorzaam, vertelt: “We hebben een tweetal leerlijnen ontwikkeld: een leerlijn tot DI-ambassadeur, voor mensen die nog wat korter in de uitzendbranche werkzaam zijn of wat minder bekend zijn met DI. En een leerlijn tot DI-specialist, voor mensen die al wat andere stappen kunnen maken in de organisatie als het gaat om de uitwerking van DI voor de organisatie. ”
“Wecreate heeft hele ervaren trainers die ons ondersteunen in het opleiden van mensen tot DI-ambassadeurs en DI-specialisten, maar ook in het begeleiden van organisaties bij visie- en boostsessies. Er zit veel kennis en kunde bij Wecreate”
Femke Kooijman
Manager Duurzame Inzetbaarheid bij Doorzaam
Resultaat
Zelfstandig invulling aan DI binnen de branche
Om duurzame inzetbaarheid toegankelijk te maken voor organisaties, biedt Doorzaam verschillende leerlijnen aan. “Wecreate heeft ervaren trainers die ons ondersteunen in het opleiden van mensen tot DI-ambassadeurs en DI-specialisten, maar ook in het begeleiden van organisaties bij visie- en boostsessies. Er zit veel kennis en kunde bij Wecreate,” vertelt Femke Kooijman over de samenwerking.
Door middel van deze leerlijnen kan de uitzendsector zelfstandig invulling geven aan duurzame inzetbaarheid. Met DI als standaard creëren we een sector vol wendbare en vitale uitzendkrachten, wat cruciaal is voor de branche, maar ook voor de organisaties die ze inhuren en de gehele arbeidsmarkt. Zo verbeteren we met de kracht van mensen het werk van morgen.
Neem contact op
Wil jij ook aan de slag?
Met onze trajecten, afgestemd op verschillende sectoren, hebben wij een passend programma om jouw medewerkers in hun kracht te zetten. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
De leidinggevende verpleegkundigen in de zelforganiserende teams van STMG hebben twee petten op: van leidinggevende en collega. Hoe gaan ze hiermee om?
Hoe combineer je collega zijn én je leiderschapstaken?
De Arnhemse thuiszorginstelling STMG staat voor de uitdaging. Het aantal FTE bij de wijkverpleging is in 2023 namelijk flink gedaald. Het doel van STMG is het worden van een toekomstbestendige zorgorganisatie. Daarom werkt HR-adviseur Marije Smalburg werkt aan verzuimpreventie, om het tekort aan mensen te proberen minimaliseren.
De wijkverpleegkundigen van STMG werken in zelforganiserende teams, wat sommige wijkverpleegkundigen naast hun zorginhoudelijke werk ook leiderschapstaken geeft. Deze dubbele rol, waarin ze zowel collega als leider zijn, kan uitdagend zijn. Sommigen hebben weinig ervaring in leiderschap, omdat ze bijvoorbeeld doorgegroeid zijn vanuit de inhoud. Het HR-team en de Manager Zorg (hiërarchisch verantwoordelijk voor de wijkteams) zijn er om hen ondersteunen, maar op operationeel niveau ligt de verantwoordelijkheid bij de leidinggevende wijkverpleegkundigen.
Oplossing
Via subsidietraject aan de slag voor sterke teamleiders
Om haar personeel verder op weg te helpen, heeft STMG gebruik gemaakt van de A+O VVT-subsidieregeling en zo Wecreate ingeschakeld. Het programma “Sterke teamleider in de zorg”, helpt leidinggevenden in het versterken van hun communicatie- en leiderschapsvaardigheden en paste de hulpvraag van STMG als een jas. Vanuit de organisatie namen zes groepen leidinggevende wijkverpleegkundigen deel aan het traject. Hierbij zijn onderwerpen als feedback geven en ontvangen, de kracht van communicatie en coachend leiderschap aan de orde gekomen.
Resultaat
Praktische tips zorgen voor directe verandering
Marije, die deelnam aan de training, vond het waardevol om meer te horen over de uitdagingen van wijkverpleegkundigen. ‘Je hoort veel meer waar de wijkverpleegkundigen tegenaanlopen. Je hebt normaal wel gesprekken op het hoofdkantoor, maar je loopt niet echt in de regio’s rond. De training heeft de verbinding met elkaar hechter gemaakt.’ zegt ze. De deelnemers ontdekten dat ze vaak tegen dezelfde problemen aanliepen, wat leidde tot meer openheid. ‘Dat was voor veel collega’s echt een eyeopener!’ merkt Marije op. De training en trainers hebben er volgens haar voor gezorgd dat de wijkverpleegkundigen zich écht gehoord voelden.
Het Management Team , inclusief HR-manager Marie-Louise, volgde ook een leiderschapstraining. Hoewel het traject te weinig verdiepend was, bracht het belangrijke inzichten, zoals het belang van communicatie zonder oordelen. Marie-Louise vertelt: ‘Het is heel menseigen om te oordelen, maar hoe ga je daar mee om?’ Deze bewustwording was een cruciale stap in het verbeteren van de communicatie binnen de organisatie.
De trainingen hebben ertoe geleid dat leidinggevende wijkverpleegkundigen concrete veranderingen doorgevoerd hebben in het team. Zo maken ze nu vaker gebruik van elkaars ervaring en expertise en is de gespreksvoering positief veranderd. Marije merkt op: ‘Ik krijg nog steeds feedback dat ze er zo veel aan gehad hebben.’
Ervaring van onze opdrachtgever
‘Er ontstond al snel een fijne en veilige omgeving. Wat ik ervaren heb, is dat de wijkverpleegkundigen zich erg gehoord en gezien voelden. Ik krijg nog steeds feedback dat ze er zo veel aan gehad hebben.’
Marije Smalburg
HR-adviseur bij STMG
‘De meeste teams staan te trappelen om aan teamontwikkeling te gaan doen.’
Marie-Louise van Driel
HR-manager bij STMG
Over A+O VVT
Subsidieprogramma in de zorg
Het A&O VVT (Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsbeleid Verpleeg-, Verzorgingshuizen, Thuiszorg en Jeugdgezondheidszorg) heeft een MDIEU-programma (Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid & Eerder Uittreden) “De VVT werkt vandaag aan morgen”, een subsidie beschikbaar gesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om duurzame inzetbaarheid van de medewerkers te stimuleren.
Met onze trajecten, afgestemd op verschillende sectoren, hebben wij een passend programma om jouw medewerkers in hun kracht te zetten. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?